Uw toestemming intrekken en uw recht om bezwaar te maken
01/02/2022
Heeft u een bedrijf of organisatie eenmaal toestemming gegeven om uw persoonsgegevens te gebruiken, dan kunt u op elk gewenst moment contact opnemen met de gegevensbeheerder (de persoon of instantie die verantwoordelijk is voor de verwerking van uw persoonsgegevens) en uw toestemming intrekken. Heeft u uw toestemming ingetrokken, dan mag het bedrijf of de organisatie uw persoonsgegevens niet meer gebruiken.
https://europa.eu

Heeft u een bedrijf of organisatie eenmaal toestemming gegeven om uw persoonsgegevens te gebruiken, dan kunt u op elk gewenst moment contact opnemen met de gegevensbeheerder en uw toestemming intrekken. Heeft u uw toestemming ingetrokken, dan mag het bedrijf of de organisatie uw persoonsgegevens niet meer gebruiken.
Verwerkt een organisatie uw persoonsgegevens op grond van een eigen legitiem belang, ten behoeve van openbare dienstverlening of namens de overheid, dan heeft u het recht om bezwaar te maken. In bepaalde gevallen kan het algemeen belang voorgaan en mag het bedrijf of de organisatie uw gegevens blijven gebruiken. Dat kan het geval zijn voor wetenschappelijk of statistisch onderzoek of bij officiële taken van een overheidsinstantie.
Direct marketing, zoals e-mails met reclame voor bepaalde merken of producten, mag alleen als u uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven. Maar bent u een bestaande klant van een bedrijf, dan mogen zij u wel direct marketing over vergelijkbare diensten en producten sturen. U kunt altijd bezwaar maken. Het bedrijf moet dan ook onmiddellijk stoppen met de direct marketing en het mag uw gegevens verder niet meer gebruiken.
U moet bij uw eerste contact met een bedrijf of organisatie altijd worden ingelicht over uw recht om bezwaar te maken tegen het gebruik van uw persoonsgegevens.
Voorbeeld
Bezwaar maken tegen direct marketing
Anatolios kocht online twee kaartjes voor een liveconcert van zijn favoriete band. Daarna kreeg hij meer en meer e-mails met reclame voor concerten en evenementen waar hij geen belangstelling voor had. Hij name contact op met de ticketverkoper en vroeg om te stoppen met deze e-mails. Het bedrijf verwijderde hem meteen van de mailinglist. Anatolios was blij om verlost te zijn van de reclame van die ticketverkoper.